کد خبر: 82466417 (5881632) | تاریخ خبر: 26/12/1395 | ساعت: 7:44|
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

عید ایرانی با کالای ایرانی

چشم انداز روشن توسعه اقتصادی با تکیه بر تولید ملی

تهران- ایرنا- تولید کالای داخلی از مهم ترین مولفه هایی است که می تواند در جهت پیشبرد اهداف بلند مدت اقتصادی بسیار موثر باشد. مقوله ای که سبب افزایش ثروت ملی، کاهش تورم، کنترل نقدینگی و ایجاد استقلال اقتصادی و سیاسی خواهد شد.

مصرف کالای داخلی سبب افزایش تولید ملی خواهد شد و این امر جز با مشارکت همه مردم تحقق نخواهد یافت. برای حمایت از تولید داخلی و توجه جامعه به طرف تولیدات ملی باید باور غلط کیفیت بالای کالای خارجی در جامعه شکسته شود و این امر تنها با نهادینه سازی فرهنگ تولید با کیفیت کالاهای ایرانی تحقق می یابد تا به استقبال آحاد جامعه برای خرید کالای داخلی بیانجامد.

مقام معظم رهبری همواره بر مصرف کالاهای ایرانی تاکید کرده اند و در این زمینه فرموده اند: «عمده، مردمند. شما باید کالای ایرانی بخواهید. این افتخار نیست؛ این تفاخر غلطی ست که ما مارک های خارجی را در پوشاک مان، در وسائل منزلمان، در مبلمانمان، در امور روزمره مان، در خوراکی هایمان ترجیح بدهیم به مارک های داخلی؛ در حالی که تولید داخلی در خیلی از موارد بسیار بهتر است».

البته یکی از مهم ترین دلایل تاکیدهای همیشگی رهبر معظم انقلاب بر مصرف تولیدات داخلی، تأثیر فرهنگی کالاهای تازه وارد خارجی است که در کنار آثار سوء بر اقتصاد، کند شدن چرخه تولید داخل و از رونق افتادن بازار کسب و کار برای مردم کشورمان، چالشی دیگر را در زمینه تولید کالاهای داخل ایجاد می کند. بنابراین بر همگان واجب است تا با برنامه ریزی جامع و مدون در جهت فرهنگ سازی برای افزایش تولیدات داخلی و خرید این کالاها گام بردارند.

اهمیت افزایش تولید کالاهای داخلی سبب شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی با «مجتبی صفایی» دبیر و سخنگوی اتاق اصناف ایران و رییس اتاق اصناف کرمانشاه به گفت و گو بپردازد.

صفایی با بیان اینکه مقام معظم رهبری، در برنامه ای؛ اقتصاد مقاومتی را تبیین و به دولت ابلاغ کردند، گفت: این ابلاغیه دربردارنده توجه به تولید داخلی و کالاهای ایرانی است. به یقین بخش خصوصی می تواند در عرضه کالاهای تولید داخل سهم عمده ای از بازار را معطوف به عملکرد خود کند. بحث مهمی که در اتاق بازرگانی و اتاق اصناف مطرح شد این امر بود تا تمام تلاش بخش خصوصی در یک بُعد معرفی کالای خودشان باشد اما در بُعد اصلی بحث فرهنگ سازی مطرح شد که تمامی دستگاه های متولی باید در این امر دخیل باشند. برای تحقق این امر باید باور همگان این باشد که با خرید کالای ایرانی بسیاری از جوانان مشغول به کار خواهند شد و با خرید کالای داخلی حمایت از صنعت و آینده کشور صورت می پذیرد. اکنون نگاه ها عوض شده و فرهنگ کشور به طرفی می رودکه خرید کالای خارجی به عنوان ارزش محسوب می شود که این امر مربوط به عملکرد بد تولیدگران و صنعتگران ایرانی است اما باید دانست؛ هر کشوری با تکیه به قوای داخلی و نگاه به داشته های خود توانسته به موفقیت دست یابد. بنابراین از یک طرف در بحث تولید باید کشور به روز شود، بهترین تجهیزات، تولیدات را آماده عرضه به بازار کند و از طرف دیگر باورهای مردم باید تغییر یابد تا به این نتیجه برسند که همگان نسبت به فرزندان خویش و آینده این کشور مسوول هستند و می بایست نسل مفید و موثری را در آینده اقتصادی کشور پرورش دهند که البته این امر باید از حوزه شعار بیرون بیاید و همه سهمی در خرید کالای ایرانی داشته باشند.


سخنگوی اتاق اصناف ایران دلیل برگزاری نمایشگاه های تولید داخل را چنین توصیف کرد و بیان داشت: دلیل برگزاری نمایشگاه های تولید داخل این است که تولیدکنندگان بتوانند بدون واسطه کالاهای خود را عرضه کنند. در واقع هدف اصلی برگزاری این نمایشگاه ها ارایه کالا از تولیدکننده به مصرف کننده است. این نمایشگاه ها در زمینه افزایش تولیدهای داخلی بسیار موثر هستند و رسانه ها و به ویژه صدا و سیما نقش مفیدی را در معرفی کالای ایرانی ایفا کنند و همچنین با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال نزدیک می شویم باید تمامی دستگاه ها و عوامل اجرایی دست به دست هم بدهند تا بتوانند قدمی هر چند کوتاه را در این مسیر طولانی بردارند.

وی در ادامه افزود: بی تردید اگر بازارهای هدفی که در برنامه چشم اندازهای اقتصادی ایران تعریف شده تحقق و از 1400 به بعد این رویه ادامه یابد، به یقین ایران می تواند محصولات تولید خود را حتی به خاور دور نیز عرضه کند البته تمامی این عوامل معطوف به این امر است که مردم ایران باور داشته باشند که در کشورشان کالاهایی تولید می شودکه قابلیت عرضه و رقابت را با کالاهای دیگر کشورها دارا است. در اطراف ایران بسیاری از بازارها مهیا و مستعد برای فروش کالای ایرانی وجود دارد و در شرایط خاص می توان این بازارها را تسخیر کرد و در اینجا نقش حوزه اقتصادی دولت در زمینه ارز بسیار تاثیرگذار خواهد بود و اگر ثبات قیمت ها در حوزه ارز صورت پذیرد، موانع بر سر راه این مسیر هموار خواهد شد.

رییس اتاق اصناف کرمانشاه با اشاره به اینکه بانک های اطلاعاتی به روز به تولیدکنندگان و افزایش بازار کالاهای ایرانی کمک می کند، تصریح کرد: در آینده ای نزدیک و نه چندان دور تمامی مراوده های مالی در حوزه های تولید و خدمات از راه بانک های اطلاعاتی، آماری و فضای مجازی صورت می پذیرد بنابراین اگر این امر ادامه پیدا کند در کشوری که به تدریج به طرف دنیای الکترونیک می رود و فرد از داخل خانه می تواند به بزرگ ترین فروشگاه های کشور دسترسی داشته باشد، وجود بزرگ ترین بانک اطلاعات آماری در جامعه امروز نیاز است.

صفایی با تاکید بر اینکه راه اندازی سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا در شفاف و روان سازی شبکه توزیع کالای ایرانی موثر خواهد بود، اظهار داشت: راه اندازی سامانه جامع انبارها و مراکز نگهداری کالا یکی از کارهای خوبی محسوب می شود که در بحث آمار و اطلاعات و بانک های موجود در سازمان صنعت، معدن و تجارت صورت پذیرفت. این طرح برای جلوگیری از احتکار کالاهایی که در معرض گران شدن هستند، راه اندازی شد. این آمار و اطلاعات از طرف واحدهای صنفی عمده فروشی به صورت ماهانه به دستگاه های ذیربط از جمله معاونت بازرسی صنعت، معدن و تجارت ارایه می شود و پس از آن وارد سامانه اطلاعات و آماری بانک جامع خواهد شد و البته مفیدترین و موثرترین راه در بحث کمبود کالا داشتن آمار واقعی اجناس موجود در کشور و احساس ضرورت وجود کالاهای مهم در ایران است. داشتن این آمار و اطلاعات سبب می شود که کشور به صورت فصلی و ماهانه دچار کمبود کالا نشود و اگر کالایی در سطح عرضه دچار مشکل شود ضرورت آن از راه همین بانک اطلاعات و آماری تشخیص داده می شود و دستگاه های ذیربط مبادرت به جایگزین کردن کالا یا واردات آن می کنند.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر عملکرد بد تولیدکنندگان و صنعت گران در تولید برخی از کالاها یکی از عواملی محسوب می شود که مصرف کننده ایرانی به خرید کالاهای داخل ایران رغبت زیادی نشان ندهد، عنوان کرد: بنابراین باید تولیدکنندگان با بالا بردن کیفیت کالای خویش و همچنین در کنار آن مسوولان با فرهنگ سازی در جامعه سبب افزایش استفاده از کالای داخلی در کشور شوند که این امر سبب کاهش بیکاری و به دنبال آن کم شدن آسیب های اجتماعی می شود.

سخنگوی اتاق اصناف ایران تدوین برنامه تحول در صنعت پوشاک را در افزایش خرید کالاهای ایرانی به وسیله مردم بسیار موثر دانست و توضیح داد: یکی از برنامه هایی که در کشور مغفول مانده؛ بحث صنعت پوشاک است که متاسفانه در این زمینه خوب عمل نشده و باید برای پیشرفت در این زمینه گروهی از طراحان لباس برپایه فرهنگ و ارزش های کشور و نیازهای روز جامعه به طراحی لباس بپردازند و کالایی مناسب تولید کنند و این امر بسیار در زمینه تولید پوشاک در کشور و شناسایی جامعه هدف موثر است. به یقین اگر در این حوزه طراحی، هدف گذاری و معادل سازی های مختلفی که با باورها و فرهنگ کشور همراه باشد، ایجاد شود، کالاهای تولید داخل در سطح ملی و بین المللی می توانند رقابت کنند و در این زمینه به موفقیت های فراوانی دست یابند.

صفایی در پایان با بیان اینکه نقش رسانه ها در فرهنگ سازی و آگاهی مردم از تولیدات داخلی بسیار موثر است، گفت: رسانه های جمعی از جمله صدا و سیما در زمینه خرید و تولید کالاهای ایرانی از مهم ترین نقش برخوردار هستند. باید در صدا و سیما شرایطی فراهم شود که تولیدکنندگان بدون پرداخت هزینه زیاد به تبلیغ کالاهای خود بپردازند. باید دولت برای صنعت گران و تولیدکنندگان یارانه ای را در نظر بگیرد تا بتوانند از راه رسانه ملی تولیدات خویش را به مردم معرفی کنند و اینگونه گامی موثر در جهت پیشبرد اهداف خویش بردارند.

*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: فاطمه مهدوی** انتشار دهنده: شهربانو جمعه
**پژوهشم**9128**9131
*ایرنا مقاله کانالی برای انعکاس مقاله های اندیشکده ها- پژوهشکده ها- دانشکده ها- مراکز تحقیقاتی و رسانه های ایران وجهان*
Irnaarticle@

انتهای پیام /*