کد خبر: 82497696 (5923975) | تاریخ خبر: 29/01/1396 | ساعت: 17:1|
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

تلاش مخالفان دولت بر دو قطبی کردن انتخابات

تهران- ایرنا- تحلیل رفتار و گفتار مخالفان دولت در روزهای منتهی به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری حکایت از یک دو قطبی دارد که محورهای آن بر انتقاد از برجام و متهم کردن برخی اعضای دولت یازدهم به زندگی اشرافی می چرخد.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، ثبت نام چند چهره مخالف دولت و تعدادی ناشناخته حکایت از یک نوع اختلاف داخلی در بین این جناح های سیاسی دارد. اما با این وجود بر هیچ کس پنهان نیست که منتقدان دولت که این روزها در لباس برخی جناح ها دورهم گرد آمده اند می کوشند تا با تاکتیک های مختلف انتخاباتی، ضمن شکست دولت تدبیر و امید، شکست های سیاسی خود را در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و مجلس دهم جبران کنند.
واکاوی رفتار این طیف سیاسی و برخی شعارهایی که برای حضور در کارزار انتخاباتی مشخص کرده اند نشان می دهد برنامه ریزی برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم کوتاه مدت نبوده بلکه برنام های مدون است که در سه سال گذشته توسط بسیاری از نظریه پردازان این گروه طراحی شده است.

1- «دولت تک دوره ای» یکی از مهمترین تاکتیک هایی بود که برای القا ناکارآمدی دولت توسط مخالفان دولت در دستور کار قرار گرفت. منتقدان از همان ماه های نخست آغاز فعالیت دولت با این وعده که این دولت، نخستین دولت چهار ساله بعد از انقلاب است به نوعی در پی القا این امر هستند که ماموریت این دولت را تنها در یک برهه کوتاه از زمان و به سرانجام رساندن پرونده هسته ای خلاصه کنند.
کلید واژه تک دوره ای بودن دولت روحانی یکی از پرکاربردترین کلید واژه های سخنرانی و تحلیل منتقدان دولت و رسانه های وابسته به آنان بود. این روزها با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری این کار را بیشتر از هر زمان دیگر در رسانه و شبکه های مجازی انجام می دهند.

2- تقابل حامیان برجام و منتقدان آن هر چند که در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره دهم شکست سنگینی برای منتقدان توافقنامه هسته ای تحمیل کرد اما مخالفان دولت بدون درس گرفتن از آن انتخابات و تاکید بر ناکارامد بودن برجام در سطح ملی و بین المللی سعی دارند این بار تقابل دولت برجام در مقابل «اقدام» کلید بزنند تا با استفاده از برخی کارشکنی دولت ها غربی به نوعی دو قطبی ایجاد برجام و منتقدان برجام درست کنند.
ثبت نام یکی از منتقدان اصلی برجام می تواند گواهی بر این تقابل باشد. وی که همواره یکی از منتقدان سرسخت دولت در زمینه های مختلف بود بعد از ناکامی در ممانعت از تصویب برجام در مجلس نهم در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز نتوانست رای لازم برای ورود به مجلس از حوزه انتخابیه تهران کسب کند.

3- ایجاد دو قطبی «مردم و اشرافیت» یکی دیگر از تاکتیک های انتخاباتی اصولگرایان در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری است.این حربه که رییس جمهوری پیشین در انتخابات های سال 84 و 88 از آن به عنوان مهمترین تاکتیک خود استفاده می کرد و در آن برهه از زمان به خوبی جواب داد این روزها به یکی از مهمترین امیدهای اصولگرایان تبدیل شده است.
آنان با فرض اینکه حسن روحانی و اعضای کابینه وی نماد قشر مرفه جامعه هستند به نوعی خود را نماینده طبقه متوسط و روستایی می دانند و در این زمینه با انتخاب کلید واژه هایی مانند «مردم »،« مستعضفان» و « انقلابیون» سعی دارند به نوعی جناح رقیب را متهم به بی توجهی به این قشرها کرده و رای قشر خاکستری جامعه را از آن خود کنند.

4- « شلیک مخالفان » دیگر تاکتیکی است که مجموعه مخالفان دولت در این دوره از انتخابات در دستور کار قرار داده اند.
شاید در نگاه اول بسیاری از اصولگرایان از ورود رییس جمهوری پیشین به کارزار انتخاباتی شگفت زده شدند اما این شگفتی تنها ساعاتی طول کشید زیرا قریب به اتفاق روزنامه های اصولگرا روز بعد از ثبت نام رییس جمهوری سابق هیچ گونه واکنش منفی نسبت به آن نشان ندادند. خوشحالی زیر پوستی رسانه های این طیف از ثبت نام رییس جمهوری پیشین به این خاطر است که آنان معتقدند در صورت تایید صلاحیت رییس دولت نهم و دهم در مناظره ها دست برتر از ان اصولگرایان می باشد.
صراحت فرد مورد نظر در مناظره و نشست های خبری در کنار آمار و اطلاعاتی که وی از زمان ریاست جمهوری ارایه می دهد می تواند به ابزاری کارساز برای پیروزی بر روحانی تبدیل شود.

5- سیاه نمایی اوضاع اقتصادی کشور از دیگر حربه هایی است که مخالفان دولت به آن امید فراوانی دارند تا به وسیله آن دولت یازدهم را زمین گیر کنند. این سیانمایی ها هر چند که در طول سه سال گذشته وجود داشته است اما در ماه های منتهی به انتخابات شدت بیشتری گرفت تا جایی که حسن روحانی در نشست خبری هفته پیش تاکید کرد عده ای ماشین دودی هستند و همه چیز را سیاه می بینند.
سیاه نمایی اوضاع داخلی به ویژه در زمینه اقتصادی و ناامید کردن مردم از دولت یازدهم می تواند کارکردهای متفاوتی داشته باشد. از یک سو این سیاه نمایی ممکن است موجب سرازیر شدن رای مردم به سمت و سوی کاندیدای اصولگرا شود و در سوی دیگر ناامیدی از وضعیت کنونی میزان مشارکت در انتخابات را کاهش دهد.
کاهش میزان مشارکت در انتخابات موجب می شود تا برخی از کاندیدایی که به درستی در زمان انتخابات تبلیغات انجام می دهند پیروز انتخابات باشند.

6- بررسی رفتار و گفتار مخالفان دولت و کاندیدای آنها حکایت از آن دارد روی آوردن به شعارهای پوپولیستی و عام پسند یکی دیگر از حربه هایی است که می تواند به راحتی سبد رای برخی از اقشار جامعه را به سوی آنان سرازیر کند.
اصولگرایان با بازگشت به شیوه مناظره و سخنرانی های رییس جمهوری سابق در انتخابات های ریاست جمهوری 84 و 88 به نوعی می خواهند زمینه را برای جذب آرا خاکستری جامعه که متعلق به توده های مردم است فراهم کنند.
**پژوهشم**2052** 1601**خبرنگار: غفار میرزایی** انتشاردهنده : شهناز حسنی

انتهای پیام /*