هدف ایرنا گسترش اطلاع رسانی است. لذا انتشار این مطلب به معنای تائید محتوای آن نیست

کد خبر: 82498128 (5931019) | تاریخ خبر: 30/01/1396 | ساعت: 9:4|
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

انتخابات و نقش و جایگاه فرهنگیان

تهران- ایرنا- روزنامه اعتماد در گزارشی، نوشت: این روزها که رفته‌رفته فضای انتخاباتی داغ‌تر می‌شود اقشار و اصناف مختلف هم در این راستا فعال‌تر می‌شوند و هرکس حول محور جریان یا احزاب و اشخاص مورد نظر خود به کنشگری سیاسی می‌پردازد.

در ادامه این گزارش می خوانیم: لایه‌ای از جامعه به عنوان کنشگران سیاسی در قالب نوشتار یا سخنرانی تلاش دارند تا مخاطبان خود را به سمت جریان مورد نظر و شخص مورد اعتماد خود سوق دهند و رضایت آنها را جلب کنند تا به نامزد موردنظرشان رای دهند.

پس از لایه نخست نویسندگان و سخنوران، لایه دوم فعال می‌شوند که به استناد دلایل و تحلیل‌ها و تفسیرهای نویسندگان و سخنوران مورد اعتماد و همسو با جریان موردنظرشان به تبیین این دلایل و تعبیر و تفسیرها برای لایه سوم می‌پردازند و با زبان ساده‌تری در واقع ترجمان مطالب ارایه شده توسط لایه نخست است.

این گروه که حلقه واسط بین نخبگان سیاسی و بدنه جامعه هستند در سمت و سوی فضای سیاسی حاکم بر جامعه و نتایج انتخابات تاثیر تعیین‌کننده‌ای دارند و در واقع لایه چهارم که بقیه افراد جامعه هستند، متاثر از فضای ایجاد شده در لایه سوم به وسیله فعالان لایه دوم، تصمیم می‌گیرند به چه جریان یا لیست و فردی رای بدهند.

در این میان، اقشار مختلف به نسبت در لایه‌های متفاوتی قرار می‌گیرند به عنوان مثال کشاورزان و دامداران و روستاییان بیشتر جزو لایه چهارم هستند و در عوض دانشگاهیان و فرهنگیان و روزنامه‌نگاران و نویسندگان و هنرمندان جزو لایه‌های اول و دوم هستند یا طبقه متوسط شهرهای بزرگ و متوسط با مشاغل آزاد بیشتر در لایه سوم قرار می‌گیرند.

فرهنگیان که متشکل از دانشجو معلمان دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی با بیش از ١٠٠ واحد دانشگاهی و نزدیک به ١٠٠هزار دانشجوی دختر و پسر در نقاط مختلف کشور مشغول تحصیل هستند و بیش از ٢ هزار استاد مسوولیت تدریس در این واحدها را برعهده دارند در کنار حدود یک میلیون فرهنگی شاغل و بیش از ٧٠٠ هزار فرهنگی بازنشسته قشر وسیع و تاثیرگذاری را تشکیل می‌دهند که معادلات سیاسی و فضای انتخاباتی را با کنشگری خود تغییر و جهت می‌دهند، لذا به دلیل اهمیت جایگاه و نقش این قشرگسترده و تاثیرگذار بر آن شدیم در این شماره از صفحه مدرسه به بررسی اجمالی این مهم بپردازیم و گزارشی را در این زمینه در معرض نقد و نظر مخاطبان این صفحه قرار دهیم.

**فرهنگیان گروه مرجعی که همچنان اعتبارشان حفظ شده است و در راس گروه‌های مرجع قرار دارند
یکی از شخصیت‌های برجسته کشوری که ارتباط نزدیکی با مراکز رسمی نظرسنجی دارد در جایی گفته بود آخرین نظرسنجی که در مورد مرجمعیت گروه‌های مختلف انجام گرفته بود اما به دلایلی محرمانه تلقی شد و آمار آن منتشر نگردید، نشان می‌دهد که پس از انقلاب تاکنون با وجود مسائل و مشکلاتی که فرهنگیان با آن دست به گربیان هستند همچنان اعتبار و جایگاه‌شان در جامعه حفظ شده است و در کنار اساتید دانشگاه معتبرترین گروه مرجع هستند و مردم به آنها بیشترین اعتماد را دارند.

این مقام آگاه گفته بود، این در حالی است که برخی از گروه‌ها که قبل از انقلاب دارای مرجعیت بالایی بودند و اعتبار و ارزش‌شان نزد جامعه بالاتر از فرهنگیان هم بود حالا به‌شدت نزول کردند در حالی که متوهمانه فکر می‌کنند همچنان گروه مرجع برتر هستند.

**گسترده‌ترین گروه با بیشترین پراکندگی
یک میلیون فرهنگی شاغل در ١٠٧ هزار واحد آموزشی در حال خدمت هستند این عده که از نظر تحصیلی جزو اقشار تحصیل کرده جامعه هستند و در سال‌های اخیر هم میزان برخورداری آنها از تحصیلات عالی افزایش یافته است در دورترین نقاط کشور و حتی روستاهای دور افتاده و محروم که دولت هیچ نهاد و نماینده‌ای هم ندارد حضور دارند و در ارتباط مستقیم بیش از ١٣ میلیون دانش‌آموز به طور مستقیم و غیرمستقیم با بیش از ٢٦ میلیون از اولیا در سراسر کشور قرار دارند و از این جهت با هیچ قشر و صنفی قابل مقایسه نیستند البته نیروهای انتظامی از جهت پراکندگی و گستردگی در درجه بعد از فرهنگیان قرار دارند اما ارتباط آنها از جنس امنیتی است در حالی که ارتباط معلمان از جنسی فرهنگی است.

**بالاترین آمار در میان مجریان و ناظران انتخاباتی
بیش از نیمی از صندوق‌های رای در مدارس قرار دارند و سپس مساجد در رده بعدی هستند و بیش از نیمی از دست‌اندرکاران انتخابات در قالب هیات‌های اجرایی و نظارتی را فرهنگیان تشکیل می‌دهند و صندوقی را نمی‌توان در کشور یافت که حداقل یک یا چند فرهنگی جزو عوامل آن نباشند. این حجم گسترده در اجرا و نظارت در میان سایر اقشار وجود ندارد و این حضور و نقش پر رنگ آنها موجب شده است تا هم جزو افراد باتجربه در اجرا و نظارت باشند و هم در عمیق‌ترین سطح از واقعیت‌های اجرایی و نظارتی انتخابات اطلاع داشته باشند و جالب اینکه این قشر در همه انتخابات همین حضور و نقش گسترده را دارند و از این جهت نیز هم مورد توجه دست‌اندرکاران برگزاری دولت هستند و هم مورد توجه نامزدهای انتخاباتی.

**بیشترین سهم در ستادهای انتخاباتی و تبلیغاتی نامزدها
گذشته از اینکه نخبگان فرهنگیان خود در انتخابات مجلس و شوراها و بعضا ریاست‌جمهوری نامزد هستند بخشی از این نخبگان فرهنگی در راس ستادهای انتخاباتی و گرداننده اصلی فضای تبلیغاتی هستند. در استان‌ها و به ویژه شهرستان‌ها تعداد زیادی روسای ستادهای انتخاباتی فرهنگی هستند و هر کس نامزد انتخابات می‌شود نخست سراغ این فعالان می‌رود تا از تجربه و مهارت آنها برای مدیریت انتخابات و تبلیغات بهره‌مند شود. فرهنگیان به دلیل همان مرجع بودن برای مردم از منظر نامزدهای انتخاباتی بهترین حلقه واسط هستند و به همین دلیل نیز هرجا این گروه به طور منسجم و گسترده از کسی یا لیستی حمایت کرده پیروزی را رقم زده است.

**محبوب خانواده‌ها ومقبول اقوام
به طور معمول آسیب‌های اجتماعی در خانواده‌های فرهنگیان کمتر است و آنها در تربیت فرزندان خود موفق‌تر هستند. بیشتر فرزندان آنها تحصیلات دانشگاهی دارند و استحکام کانون خانواده در این قشر به نسبت بیشتر است؛ لذا فرهنگیان در میان خانواده خود محبوب هستند و از طرفی محل رجوع سایر اقوام نیز هستند. به تعبیری در غیبت خان‌های دوره فئودالی و ریش سفیدهای دوره سنتی حالا این فرهنگیان هستند که محور مراجعات اقوام و اطرافیان هستند لذا از این جهت نیز تاثیر مستقیم و گسترده‌ای دارند. حال ٢ میلیون دانشجو معلم و فرهنگی شاغل و بازنشسته را با میانگین خانواده ٤ نفره هم که در نظر بگیریم جمعیت بزرگ ٨ میلیونی را تشکیل می‌دهند.

**انتخابات از مشارکت محدود تا مشارکت گسترده
مساله بررسی مشارکت یا عدم مشارکت سیاسی افراد یک جامعه، الگوهای رای دادن و انگیزه‌های حاکم بر رای‌دهندگان از مسائل مورد توجه در جامعه‌شناسی سیاسی است. امروزه حکومت‌ها، حداقل از دو جنبه به موضوع انتخابات توجه ویژه دارند یکی از نظر داخلی که برای بقا، مشروعیت و مقبولیت به انتخابات و نتایج آن توجه دارند و دیگر اینکه از نظر جهانی عملکرد هر حکومتی در چگونگی برگزاری انتخابات، معیار اعتبارشان را در عرصه بین‌المللی نشان می‌دهد.

مشروعیت و مقبولیت عام و داخلی یک حکومت (حداقل در جوامعی مثل ایران) رابطه مستقیم با میزان شرکت مردم در انتخابات دارد به همین لحاظ مسوولان و رسانه‌های ارتباط جمعی به طرق و شیوه‌های مختلف اعلام می‌کنند که نفس حضور حداکثری مردم از نتیجه انتخابات بااهمیت‌تر است البته این حضور حداکثری نیازمند یکسری شرایط است به عنوان مثال شرکت گسترده مردم در پای صندوق‌های رای زمانی تحقق پیدا می‌کند که بحث عدالت و آزادی همه گرایشات و سلیقه‌ها در انتخابات از سوی مرکز قدرت به رسمیت شناخته شود در ضمن بی‌طرفی و عدم جانبداری حکومت از گروه، حزب و جناح خاصی نزد مردم به اثبات برسد خلاصه اینکه مردم بپذیرند حاکمیت از رای آنها بدون جانبداری از گروهی خاص صیانت می‌کند.

در این شرایط و با فراهم شدن آن زمینه، نکته مهم «نفس حضور مردم» تحقق پیدا می‌کند و رای‌دهنده به عنوان یک مصرف‌کننده عاقل و در شرایط مناسب بهترین گزینه را جهت تحقق خواسته‌های خود بر می‌گزیند، لازم به اشاره است که روند انتخابات با چشم پوشی از بعضی لغزش‌های بین‌راهی همواره در ٣٧ سال گذشته روندی رو به رشد داشته است.

در نگاه جهانی برگزاری یک انتخابات سالم و منطبق با معیارها و استاندارد‌های جهانی، فرصت جدیدی برای کشورمان در راستای تعامل بیشتر در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در عرصه بین‌المللی ایجاد می‌کند در صورتی که عکس این حالت رخ بدهد یعنی مردم کشور احساس کنند چیزی به نام انتخابات معنی‌دار وجود ندارد یا منتخب آنها توانایی و اختیارات پاسخگویی به مطالبات و خواسته‌های موکلین خود را ندارد روز به روز فاصله و شکاف بین مردم و نظام سیاسی وسیع‌تر می‌شود متعاقب آن بی‌اعتمادی و سرخوردگی جامعه را فرا می‌گیرد و افراد جامعه به شهروندانی بی‌تفاوت تبدیل می‌شوند و روحیه تقدیر گرایی در کشور حکمفرما می‌شود.

اینک در آستانه ورود به انتخابات دوازدهم ریاست‌جمهوری، با توجه به شرایطی که پیش خواهد آمد مردم نشان خواهند داد که از میان گزینه‌های مشارکت گسترده یا محدود یا دیگر گزینه‌ها کدام را انتخاب خواهند کرد.
منبع: سایت سازمان معلمان ایران(سخن معلم)

**فرهنگیان نسبت به ظرفیت شورا و شهرداری بی‌توجه نباشند
شورای شهر تهران از یک طرف با وزارت کشور روبه رو است و از طرف دیگر با شهرداری، شهرداری تهران فراتر از مجموع ١٠ وزارتخانه، امکانات مالی و میدان مانور و توان تاثیرگذاری بر نامعادلات قدرت را داراست چرا مجلس با تحقیق و تفحص در شهرداری و موضوع مهم بدهی‌های شهرداری مخالفت کرده است در حالی که ١٤هزار میلیارد تومان به پیمانکاران، ١٢هزار میلیاردتومان به بانک‌ها و٤٥هزار میلیارد تومان به پروژه‌های عمرانی بدهکار است. آموزش و پرورشی‌ها چرا از ظرفیت شوراها استفاده نمی‌کنند تا در این زمینه همکاری لازم را با جامعه بزرگ فرهنگیان داشته باشند.

محمدمهدی تندگویان، عضو شورای اسلامی شهر تهران و کارشناس ارشد مدیریت شهری و سخنگوی فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای شهر در نشستی با اعضای شورای مرکزی سازمان معلمان ایران ضمن بیان مطالب فوق با اشاره به اهمیت جایگاه شورا و انتخاب شهردار، انتخابات شورا در این دوره را دارای جایگاه مهم‌تری نسبت به ریاست‌جمهوری دانست و افزود: با توجه به کاهش اعضای شورای شهر از ٣١ به ٢١ نفر بابد بر تکرار رای دادن به تمام لیست اصلاح‌طلبان تاکید ورزید و کسب اکثریت شورا را هدفی دانست که باید برایش تلاش شود.

سایت سازمان معلمان ایران در ادامه می‌آورد: وی مهم‌ترین کمیسیون شورای شهر را کمیسیون فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد که هم دارای بودجه قابل توجهی بوده و هم زیرمجموعه‌های زیادی من‌جمله زیباسازی، فرهنگی، هنری و ورزشی را شامل می‌شود. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم پرداخت سهم آموزش و پرورش از عوارض شهرداری به این نکته اشاره کرد که سازمان آموزش و پرورش خود باید برای استیفای حق خویش تلاش کند و حرکت باید از آنجا آغاز شده و اعضای شورا همراهی کنند که متاسفانه آموزش و پرورش در این زمینه کم‌کار است.

تندگویان استفاده بهتر از مدارسی که امکان تغییر کاربری دارند را پیشنهاد دادکه یکی دیگر از پیشنهادهای او چه در شهرداری چه در سایر اصناف برخورد تخصصی با مسائل و مشکلات بود. ایشان بر استفاده از افراد متخصص در حوزه کار خویش تاکید داشته و معتقد است که بدون در نظر گرفتن احزاب سیاسی یا گروه و جناح خاص باید این حق مطالبه شود.

تندگویان که فرزند شهید محمدجواد تندگویان است دغدغه رسیدگی به فرزندان شهید و خانواده شهدا را نیزدر حوزه کاری خویش عنوان کرده و به شناسایی و رفع مشکل حدود چهارصد فرزند شهید و هفت هزار ایثارگر کارتن‌خواب در سطح کشور اشاره کرد.

*منبع: روزنامه اعتماد، 1396.1.30
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002**انتشار دهنده: فاطمه قناد قرصی

انتهای پیام /*