کد خبر: 82499842 (5932235) | تاریخ خبر: 31/01/1396 | ساعت: 12:33|
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

اقتصاد و آدرس غلط در شعارهای انتخاباتی

تهران- ایرنا- بهبود وضعیت اقتصادی کشور و رفع چالش های این حوزه، نقطه مشترک بسیاری از شعارهای تبلیغاتی داوطلبان و جریان های سیاسی فعال در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری است ، شعارهایی که اغلب از واقعیت فاصله گرفته و تنها با هدف فریب افکار عمومی مطرح می شوند.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، مروری کوتاه بر شعارهای اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، از این حکایت می کند که دغدغه بسیاری از افراد و گروه ها رسیدگی به چالش های اقتصادی کشور و حل مشکلات در این زمینه است.
در این مسیر، بسیاری از داوطلبان ریاست جمهوری نه تنها بر تکرار شعارهای اقتصادی کارشناسی نشده و عوام فریبانه اصرار می ورزند بلکه تاکنون برنامه مدون و کارشناسی شده خود را برای حل مشکلات اقتصادی کشور ارایه نداده اند.
به گفته کارشناسان اقتصادی، بخش زیادی از شعارهای اقتصادی که اکنون مطرح می شود جنبه عوام فریبانه دارد و نامزدها باید از ارایه این دست شعارها خودداری کنند.
حجت الاسلام «غلامرضا مصباحی مقدم» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا نامزدهای انتخاباتی را به ارایه شعارهای اقتصادی کارشناسی شده و واقعی توصیه کرد.
این عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) شعارهای بی پایه و غیرکارشناسی چون افزایش مبلغ یارانه نقدی از طرف برخی جریان ها را از جنس شعارهای عوام فریبانه دانست که بدون پشتوانه علمی و تخصصی و تنها با هدف جلب رای اقشار کم درآمد، وعده داده می شوند.
مصباحی مقدم که سابقه نمایندگی مجلس نهم را در کارنامه خود دارا است، اشتغال و تولید داخلی را از مهمترین چالش های کنونی اقتصاد ایران برشمرد و بر لزوم ارایه راهکارها و برنامه ها از طرف داوطلبان و جریان های سیاسی در انتخابات برای رفع این دو مشکل تاکید کرد.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز افزون بر فعالیت های علمی - تحقیقاتی در دهه های گذشته، در حوزه اقتصادی اسلامی پژوهش کرده و تالیفاتی در این زمینه به چاپ رسانده است.
متن کامل گفت وگو با مصباحی مقدم به شرح زیر است:

** ایرنا: اگرچه هنوز تا زمان تایید صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری و شروع رسمی تبلیغات انتخاباتی زمان باقی است اما دیده می شود برخی داوطلبان و جریان های سیاسی فعال برای به دست گرفتن کرسی ریاست جمهوری، عمده شعارهای خود را بر مسائل اقتصادی استوار ساخته اند. چرا بخش زیادی از این شعارها مربوط به حوزه اقتصاد است؟
** مصباحی مقدم: آنچه که باعث شده است داوطلبان بیشتر به سراغ مسائل اقتصادی بروند، اولویت یافتن مشکلات اقتصادی در جامعه نسبت به سایر حوزه ها است. در شرایط کنونی مساله معیشت مردم و بیکاری که جزو مسائل بزرگ و مهم نیز هستند، اهمیت بیشتری نسبت به سایر مشکلات دارند. تا زمانی که اولویت های اقتصادی مردم حل نشود، مسائل دیگر از درجه اهمیت کمتری برخوردار خواهند بود چرا که برخی مسائل اجتماعی نیز تحت تاثیر شرایط اقتصادی عمل می کنند. برای نمونه رشد طلاق، اعتیاد، افزایش سن ازدواج و بزهکاری معلول شرایط نامناسب اقتصادی است. بنابراین باید با علت مبارزه کرد تا معلول برطرف شود.
از طرف دیگر رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز چند سال پیاپی است که مسائل اقتصادی را مطرح می سازند. تاکید ایشان بر مسائل اقتصادی از این حکایت دارد که علاوه بر مسوولان، عامه مردم نیز در جریان مسائل اقتصادی قرار بگیرند.

** ایرنا: نامزدهای ریاست جمهوری در شعارهای خود، باید کدام مولفه ها و اصول اخلاقی و علمی را به کارگیرند؟ آیا صرف ارائه شعارهایی مانند افزایش یارانه نقدی کافی است؟
** مصباحی مقدم: خیر. اتفاقا این طور آدرس دادن ها مانند اینکه یارانه را افزایش خواهیم داد، آدرس غلط در اقتصاد است و به نظر من کسانی که چنین شعارهایی سر می دهند به دنبال فریب افکار عمومی اند. چر اکه زمانی می توان یارانه نقدی را افزایش داد که درآمد دولت افزایش یابد نه اینکه بدون نشان دادن راه حل افزایش درآمد دولت، تنها شعار داد و مردم فریبی کرد. افزایش یارانه بدون افزایش درآمد دولت و ملت اثری جز تورم و افزایش نقدینگی نخواهد داشت.
این دست شعارهای اقتصادی، شعارهایی فریبنده اند که برای فریب افکار عمومی به ویژه توده های محروم جامعه به کاربرده می شوند. معتقدم شورای محترم نگهبان در برابر افراد و جریان هایی که شعارهای بی پایه و اساس را برای تبلیغ خود استفاده می کنند، اعلام عدم صلاحیت کند و اجازه ندهد چنین افرادی برای تبلیغات به میدان آیند زیرا اتخاذ تصمیم معقول در انتخابات را سلب کرده و از بین می برد.

** ایرنا: با وجود این، نامزدها و جریان های سیاسی در ارایه شعارهای خود به ویژه در حوزه اقتصاد، چه نکاتی را باید در نظرگیرند؟
** مصباحی مقدم: شعارهای اقتصادی باید مدون، کارشناسی شده، براساس واقعیت های موجود و برنامه مند باشند. وعده های اقتصادی نباید به طور صرف در قالب شعار مطرح شوند. برای نمونه رشد تولید و اشتغالزایی مهمترین لازمه کنونی اقتصاد ایران است. بنابراین، باید در شعارها به راهکارهای عملی و عینی چگونگی رشد این دو بخش در اقتصاد ایران بپردازیم. اگر معضلات اقتصادی در شعارها اینگونه تبیین و برنامه های مرتبط ارایه شوند، آن شعار قابل قبول خواهد بود و می توان گفت آن نامزد به دنبال حل اساسی مشکلات است.
پرداخت یارانه نقدی بهترین انتخاب و بهترین اقدام نیست، ما به جای دادن وعده پول به مردم بهتر است شغل دهیم. در این صورت، دست مردم برای کمک به سوی دولت دراز نخواهد بود. تشخیص درست مشکلات و ارایه راه حل برای هر مشکل در ارایه شعارهای انتخاباتی مساله بسیار مهمی است.

** ایرنا: ارزیابی شما از اولویت های اقتصادی در شرایط کنونی چیست؟
** مصباحی مقدم: در زمان حاضر همانگونه که رهبر انقلاب در سخنان نوروزی خود بیان کردند، مساله تولید و اشتغال است. ایران ظرفیت های بالقوه و فراوانی در زمینه افزایش تولید و اشتغالزایی دارا است.

** ایرنا: این ظرفیت ها از نگاه شما در چه بخش هایی از اقتصاد ایران نهفته است؟ چگونه می توان آن ها را در مسیر شکوفا شدن و رشد قرار داد؟
** مصباحی مقدم: ایران در بخش کشاورزی ظرفیت بسیار بزرگ و نهفته ای دارد که در صورت بکارگیری آن بخش زیادی از واردات مواد غذایی از بین خواهد رفت. استفاده از ظرفیت بالقوه زمین و آب و مدیریت درست بهره برداری، غذای حدود 300 میلیون جمعیت را تامین خواهد کرد.
توسعه صنعت کشاورزی نیاز به فناوری پیشرفته، ارز و سرمایه گذاری خارجی نخواهد داشت و زمینه جذب نیروی انسانی بالایی دارد. توسعه این بخش، تحول بزرگی در اقتصاد و کسب و کار ایجاد خواهد کرد.
همچنین، در بخش انرژی نیز، ایران از ذخایر غنی و ارزشمندی برخوردار است که این بخش نیز در صورت بهره برداری درست، رشد اقتصادی را موجب خواهد شد. افزایش سرمایه گذاری در بخش اکتشاف، استخراج و پالایش نفت می تواند قیمت نفت ایران را از 40 دلار به 400 دلار افزایش دهد.
پالایش نفت و گاز، افزون بر تولید ثروت، اشتغالزایی را نیز به همراه خواهد آورد. در برابر، مدیریت مصرف نیز از دیگر راهکارهای موجود در این زمینه است. حدود سه سال پیش حدود 500 میلیون متر مکعب گاز تولید می کردیم که تنها 24 میلیون مترمکعب آن صادر می شد و بقیه به مصرف داخلی می رسید. اکنون 730 میلیون مترمکعب تولید می کنیم و هنوز نیز همه آن را مصرف می کنیم. این اشتباه بزرگی است چراکه بهینه سازی و اصلاح الگوی مصرف می توان بخش زیادی از ذخایر نفت و گاز را صادر کرد.
پژوهشم**9283**1601**خبرنگار: فرشته ذبیحیان** انتشار دهنده: شهناز حسنی

انتهای پیام /*